ماهان استیل

1: تعیین بودجه

 با توجه به اینکه انسان هزاران بار از اجاق گاز استفاده میکند، هر اجاقی می‌تواند غذای مناسبی را در شرایط مناسب تولید کند. اما بدیهی است که چیزهای دیگری در تصمیم شما وجود دارد که صرفاً پرسیدن “آیا به اندازه کافی داغ می شود؟آیا شما به ظاهر آن اهمیت می دهید؟”

اگر نانوا هستید، فن کانوکشن ممکن است برای شما مهم باشد. بعلاوه، باید در محل تعیین شده در آشپزخانه شما قرار گیرد. با دانستن اینکه انتخاب‌های زیادی وجود دارد، اولین قدم شما باید تعیین محدودیت‌های بودجه باشد تا شیفته محدوده‌ای نشوید که توانایی پرداخت آن را ندارید. مشخص کنید چه چیزی در محدوده قیمت شما موجود است و فقط از آن گروه انتخاب کنید.

2: تعیین نوع سوخت

گزینه های شما در مورد سوخت زیاد نیست. محدوده گاز، محدوده الکتریکی، محدوده القایی، و محدوده سوخت دوگانه وجود دارد. با این حال، مگر اینکه در حال ساختن یک خانه جدید یا انجام یک بازسازی عمده آشپزخانه باشید، ممکن است انتخاب زیادی در مورد نوع سوخت برای محدوده جدید خود نداشته باشید، زیرا در اختیار سوخت های موجود خود هستید.

تغییر از برق به گاز نیاز به یک لوله کش دارد و تغییر از گاز به برق به یک برقکار نیاز دارد. این بر بودجه شما تأثیر می گذارد.

بنابراین، ابتدا بررسی کنید تا ببینید در آشپزخانه شما چه چیزی وجود دارد: خروجی 240 ولت: می توانید از برق یا القایی انتخاب کنید.

خروجی 110 ولت و اتصال گاز: احتمالاً به گاز چسبیده اید. خروجی 240 ولت و اتصال گاز: به دنیای دوگانه سوز خوش آمدید، که می تواند بهترین هر دو جهان باشد. محدوده های دوگانه سوز دارای اجاق گاز و اجاق برقی هستند.

3: اندازه گیری دقیق محلی که برای اجاق در نظر گرفتید

تقریباً مطمئناً می توانید طیفی را پیدا کنید که متناسب با آشپزخانه شما باشد. محدوده ها در عرض های استاندارد، از مدل های کوچک آپارتمانی 20 اینچی گرفته تا غول های لذیذ 60 اینچی عرضه می شوند.

رایج ترین عرض 30 اینچ است و ارتفاع می تواند بسته به مدل و سازنده متفاوت باشد.

قبل از خرید، مطمئن شوید که محدوده مناسب است. همه چیز را اندازه گیری کنید، از درب جلو، تا فضایی که محدوده در آن قرار دارد. و مطمئن شوید که وقتی در فر را باز می کنید، به جزیره برخورد نمی کند یا ماشین ظرفشویی را مسدود نمی کند.

4:انتخاب یک سبک متناسب با آشپزخانه

سبک محدوده تأثیر چندانی بر عملکرد یا ویژگی‌ها نخواهد داشت، اما قطعاً می‌تواند بر قیمت تأثیر بگذارد. ایستاده: این محدوده ها می توانند تقریباً در هر مکانی در آشپزخانه قرار بگیرند و معمولاً مقرون به صرفه ترین سبک هستند. کنترل‌ها معمولاً روی یک «backsplash» متصل پشت اجاق گاز قرار دارند.

 Slide-in: با ارائه ظاهری داخلی، محدوده های کشویی دارای عمق متضاد هستند و کنترل های خود را در جلو دارند. برای اینکه آن‌ها با میز خود همسطح به نظر برسند، ممکن است به یک کیت تریم برای پوشاندن شکاف‌ها نیاز داشته باشید. معمولاً آن‌ها شامل می‌شوند، اما می‌توانید کیت‌های تزئینی ارزان‌قیمت را در اکثر خرده‌فروش‌های لوازم خانگی پیدا کنید. اگر قصد دارید فر خود را در انتهای پیشخوان قرار دهید تا وسط، مطمئن شوید که آیا طرفین آن تمام شده یا ناتمام است.

 Drop-in: مانند محدوده‌های کشویی، محدوده‌های drop-in با کنترل‌های جلو ضدعمق هستند، اما تفاوت این است که می‌توانند کابینت را در زیر نصب کنند. مارک‌های با عملکرد برتر با محدوده‌های مستقل، کشویی و کشویی شامل Bosch، Frigidaire، GE و غیره هستند.


گاز رو میزی

5:رنگ را انتخاب کنید و تمام

شما طیفی را می خواهید که با دکوراسیون آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد، اما همیشه لازم نیست کیف پول خود را خالی کنید تا کیف پول مناسبی داشته باشید. انواع پرداخت ها برای انتخاب وجود دارد:

فولاد ضد زنگ: ظاهر تمیز و حرفه ای طیف فولاد ضد زنگ بی انتها است. بسیاری از روکش های ضد زنگ ضد لک هستند، بنابراین نیازی به صرف زمان برای صیقل دادن اثر انگشت نخواهید داشت. ضد زنگ مشکی: یکی از روکش های جدیدتر، رنگ مشکی ضد زنگ مدرن و لوکس به نظر می رسد.

توجه داشته باشید: هر برند ظاهر متفاوتی نسبت به رنگ ضد زنگ مشکی خود دارد. این می تواند ترکیب برندهای لوازم خانگی در آشپزخانه شما را سخت تر کند. ضدزنگ مشکی در برابر اثر انگشت مقاومت می‌کند، اما می‌تواند به راحتی خراشیده شود و زیربنای آن کاملاً ضد زنگ است.

سیاه یا سفید کلاسیک: یکی از این روکش های کلاسیک را انتخاب کنید تا با بقیه لوازم آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد.

رنگ‌های دیگر: می‌توانید سعی کنید بیسکویی را برای مطابقت با آشپزخانه قدیمی‌تر پیدا کنید، اما انتخاب محبوبی نیست، بنابراین محدوده خرید را محدود می‌کن

روکش‌های مدرن مانند تخته سنگ می‌توانند واقعاً بازی طراحی آشپزخانه شما را بهبود ببخشند، اما فقط در صورتی که سایر لوازم شما همرنگ باشند. وبلاگ‌های طراحی دارای اجاق‌های نمایشی با رنگ‌هایی مانند یاقوت و کبالت هستند، اما برای پرداخت هزینه برای آنها آماده باشید.

عوامل موثر در خرید اجاق

به‌طورکلی، اجاق گاز باید با نیازهای شما برای پخت‌وپز متناسب باشد. خواه یک آشپز حرفه‌ای هستید یا مبتدی، تنها زندگی می‌کنید یا در خانواده‌ای پرجمعیت، نوع اجاق گاز انتخابی شما پاسخگوی انتظارات‌تان باشد. برای این منظور باید ویژگی‌های زیر را مدّنظر داشته باشید:

1: نوع اجاق

اجاق گاز بسته به سیستم اشتعالی که در آن تعبیه شده است، می‌تواند از نوع پیلوت‌دار سنتی باشد یا از نوع الکتریکی پیشرفته. نوع پیلوت‌دار جریان ثابتی از گاز را فراهم می‌کند تا شعله را روشن نگه دارد و به این ترتیب بیش‌ازحدِ نیاز انرژی مصرف می‌کند. اما نوع الکتریکی آن از جریان الکتریکی استفاده می‌کند که در ابتدای چرخه گرمایی روشن می‌شود و دیگر نیازی به جریان مداوم ندارد، بنابراین میزان مصرف انرژی آن کمتر است.

2: اندازه اجاق

اندازه اجاق گازی که می‌خواهید بخرید تا حد زیادی به اندازه آشپزخانه، میزان پخت‌پز روزانه و نیز تعداد افراد خانواده‌تان بستگی دارد.

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و می‌خواهید به شکل بهینه از فضای آشپزخانه استفاده کنید، اجاق گازهای توکار صفحه‌ای فضای کمتری را نسبت به اجاق گازهای ایستاده (مبله) اشغال می‌کنند. این نوع اجاق گازها به فضای آشپرخانه‌تان ظاهر مدرن‌تری خواهند داد. بااین‌حال توجه داشته باشید این اجاق گازها فر ندارند و اگر به شیرینی‌پزی و پختن کیک‌های خوشمزه علاقه دارید، باید فر یا تستر را جداگانه خریداری کنید.

اگر تعداد افراد خانواده‌تان کم است، اجاق گاز با تعداد شعله‌های کمتر مناسب‌تر است. به‌عنوان مثال در خانواده ۳ یا ۴ نفره اجاق گاز دو شعله پاسخگوی نیازهای خانواده است و فضای کمتری را هم اشغال می‌کند. (البته اگر مدام مهمان ندارید.)

اجاق گازهای رومیزی هم برای آشپزخانه‌های کوچک گزینه مناسبی هستند، اما معمولا از همه مدل‌های دیگر گران‌ترند

در صورتی‌که می‌خواهید حتما از اجاق گاز مبله استفاده کنید، فضای آشپزخانه را اندازه بگیرید. اگر قرار است بین دو کابینت قرار بگیرد باید به دقت اندازه‌گیری را انجام بدهید. به‌طور معمول اندازه اجاق گازهای ایستاده حدود ۳۰ اینچ یا ۷۵ سانتی‌متر است، اما مدل‌های باریک‌تر و عریض‌تر از آن هم وجود دارد. در شکل اجاق گاز ایستاده را می‌بینید که به خوبی در فضای بین دو کابینت جا شده است

3: توان حرارتی

هنگام خرید اجاق گاز به توان حرارتی آن توجه کنید. توان حرارتی اجاق گاز  میزان گرمایی است که از شعله‌ها خارج می‌شود و واحد اندازه‌گیری استاندارد آن بی‌تی‌یو بر ساعت است. (بی‌تی‌یو به معنای واحد حرارتی بریتانیا به ازای هر ساعت است و به‌شکل BTU/hr نوشته می‌شود). در ایران این توان حرارتی بر اساس کیلووات در نظر گرفته می‌شود. خروجی حرارت شعله‌ها در اجاق گازهای استاندارد به ازای هر ساعت از ۵۰۰۰ تا ۱۲,۵۰۰ BTU (معادل ۱,۴ کیلووات تا ۳,۶ کیلووات) متغیر است.

معمولا ایده‌آل‌ترین توان حرارتی برای هر شعله در اجاق گازهای خانگی ۲,۰۵ کیلووات (معادل  ۷۰۰۰ BTU) است. توان حرارتی بالاتر از این مقدار، بیشتر برای رستوران‌ها مناسب است. بااین‌حال، معمولا اجاق گازها دارای شعله‌هایی با توان حرارتی یکسان نیستند و توان بعضی شعله‌ها از ۰,۸۷تا ۱,۴ کیلووات (معادل ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ BTU) است.

بعضی اجاق گازها یک شعله بسیار قوی‌تر با حدود ۳,۵ کیلووات دارند. البته لزوما این‌طور نیست که هرچه توان حرارتی اجاق گاز بالاتر باشد، اجاق گاز بهتر است. توان حرارتی بالاتر گرمای بیشتری به غذا می‌رساند و بنابراین مدت زمان پخت غذا کاهش می‌یابد، اما کنترل گرما هم در این شعله‌ها دشوارتر است؛ زیرا معمولا این شعله‌ها را نمی‌توان به اندازه کافی کم یا به اندازه دلخواه تنظیم کرد. در جدول زیر توان حرارتی ایده‌آل برای انواع اجاق گاز آورده شده است:

توان حرارتی ایده‌آل برای انواع اجاق گازبر حسب کیلوواتبر حسب بی‌تی‌یو بر ساعت
اجاق گازهای استاندارد۱,۴ تا ۳,۶۵۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰
اجاق گازهای خانگی (ایده‌آل‌ترین توان حرارتی)۲,۰۵۷۰۰۰
رستوران‌هااز ۲,۰۵ به بالااز ۷۰۰۰ به بالا
جدول توان حرارتی

(توضیح: در دفترچه راهنمای هر اجاق گاز، توان حرارتی هر شعله نوشته شده است. آنها را بررسی کنید و ببینید آیا برایتان مناسب هستند یا

4: جنس اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز باید به جنس آن هم توجه کنید. به‌طورکلی، اجاق گازها در انواع زیر تولید می‌شوند:

تمام استیل: بیشتر اجاق گازها از فولاد ضد زنگ (استیل) ساخته می‌شوند، زیرا محیط آشپزخانه معمولا پر از بخار آب است و سبب زنگ‌زدن فلزاتی مانند آهن می‌شود. حتی اگر بدنه اجاق گازهای استیل به شدت گرم شود، باز هم مقاومت زیادی دارد و به آن آسیبی نمی‌رسد.

استیل – شیشه‌ای: صفحه این اجاق گازها شیشه‌ای است، اما لبه‌های آنها استیل است. این اجاق گازها هم به دلیل ترکیب شیشه و فلز زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌بخشند و در عین حال از دوام و مقاومت خوبی برخوردار هستند.

شیشه‌ای: این اجاق گازها از شیشه بسیار مقاوم نسبت به گرما ساخته شده‌اند و جلوه بسیار زیبایی دارند. بااین‌حال نگهداری و تمیز نگه داشتن این اجاق گازهای ظریف و زیبا دشوارتر است.

ویژگی‌های مهم دیگری که هنگام خرید اجاق گاز باید در نظر داشته باشید

1:اجاق گازی را انتخاب کنید که راحت تمیز شود

معمولا بسیاری از اجاق گازهای جدید دارای شعله‌پخش‌کن و رویه چدنی هستند که همین سبب می‌شود کار تمیز کردن آنها بسیار راحت‌تر باشد. در این اجاق گازها اگر غذا سرریز شود، وارد محفظه شعله‌ها نمی‌شود و فقط کافی است رویه چدنی، شعله‌پخش‌کن و اطراف سینی گاز را تمیز کنید.

اجاق گازهایی که دارای شعله‌پخش‌کن و رویه چدنی نیستند (به‌خصوص تک شعله‌هایی که مادرهایمان از آن برای آش‌پختن استفاده می‌کنند) به مراقبت بیشتری نیاز دارند و باید حواس‌تان باشد غذا درون محفظه شعله نریزد.

علاوه‌بر آن به‌دنبال اجاق گازهایی باشید که دورتادور سینی‌شان لبه داشته باشد، در این اجاق گازها اگر غذا سرریز شود روی کف زمین و اطراف اجاق گاز نمی‌ریزد. در شکل زیر اجاق گاز بدون شعله‌پخش‌کن و بدون رویه چدنی نشان داده شده است:

2:اجاق گازی انتخاب کنید که اندازه شعله های آن با هم متفاوت باشد

به دنبال اجاق گازی باشید که شعله‌هایی با اندازه‌های متفاوت داشته باشد، زیرا این شعله‌ها خروجی حرارتی متفاوتی دارند و می‌توانید بسته به اندازه‌های آن ظروف کوچک و بزرگ را روی آنها قرار دهید. مسلما توانایی پخت این شعله‌ها هم با هم متفاوت خواهد بود، به‌عنوان مثال می‌توانید از شعله‌هایی که بزرگتر هستند و توانایی گرمادهی بیشتری دارند برای جوشاندن آب و آماده‌کردن سریع غذا (به‌ویژه در مواقعی که وقت کمی دارید) استفاده کنید و شعله‌های کوچک‌تر و کم‌توان‌تر برای هنگامی‌که می‌خواهید غذا آهسته بجوشد و خوب جا بیفتد مناسب هستند.

یکی از موارد مهم دیگر در خرید اجاق گاز کنترل گرمایی است. برخی اجاق گازها قابلیت کنترل گرمایی بخش بالایی اجاق گاز را دارند و به‌این‌ترتیب از احتمال آتش‌سوزی جلوگیری به عمل می‌آورند.

www.mahansteel.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه